SÖRFORS IF

Om Sörfors IF

Sörfors IF är idag en fotbollsförening, med ett herrlag i division 4 samt ungdomslag för flickor och pojkar mellan 6-15 år (säsongen 2023). Tidigare har även andra sektioner varit framgångsrika (se historisk beskrivning nedan). Välkomna att kontakta ledare för lämplig åldersgrupp, om intresse finns att delta i föreningens verksamhet!

Sörfors IF bildades i mars månad 1931. De idrotter man då sysslade med var skidor, fotboll, friidrott och brottning. Skidor var den sport där framgångarna kom snabbast. De största framgångarna nåddes av Henrik Lundberg, Märta Öberg, Celes Åström och Johan Persson. 1931 startade fotbollen och 1932 påbörjades byggandet av fotbollsplanen i Sörfors som fick namnet Älvdungen. Det byggdes en ute dansbana samt en stor dansloge under början av 40-talet.På 40-talet så kunde det vara upp till 10000 personer som firade midsommar på Älvdungen. Älvdungen blev ett av de populäraste dansställena i Umeå på 50-och 60-talet. Under 60-talet så arrenderade föreningen ut danslogen.

Lilla Sörfors gick fram som en ångvält och klarade sig upp i norrländska serien, som var så högt man kund komma i fotbollssammanhang under krigsåren. Sörfors IF var ett av de bättre lagen i Umetrakten. Den mest uppmärksammade spelaren hette Harald Sjöblom. Han var en målskytt av högsta rang och spelade även i länslaget. Andra skickliga spelare var Ernst "hajen" Forsgren, Karl-Erik Forsgren, Kalle Danielsson och Sven Eriksson. I skrivande stund så spelar Svens barnbarn Lars Eriksson i herrlaget och är en av de tongivande spelarna idag. Även Lars pappa Anders var mycket duktig.

I friidrott hade vi en löpare som vann ca 15 DM mästerskap på 800m och 1500m. Han var från Norrfors och hette Harald Fredriksson. Fotbollen kom sedan att dominera i Sörfors IF ända fram till 1965 då många spelare och ledare valde att sluta.1969 bildades Klabböle/Sörfors och initiativtagare till detta var Lennart Johansson i Klabböle. Dessa två idrottsföreningar samarbetade i fotbollssektionen i 20 år och under den tiden så gick man från spel i sexan till att bli en etablerad förening i div.4. I mitten av åttiotalet så avslutades samarbetet och man heter sen dess Sörfors IF. Fotbollen har idag ett herrlag i div.4. samt ca. 180 ungdomar spelar fotboll. Vi startade också ett damlag i mitten på 70-talet och de spelade i div. 3 och 2. Vi hade många duktiga damspelare, vem minns inte Nina Malmgren som hörde till Västerbottens bästa.

Umeå kommun köpte Älvdungen av Sörfors IF i början 1960-talet. Tyvärr så blev underhållet av idrottsplatsen sämre med åren och föreningen köpte tillbaka Älvdungen av Umeå kommun år 2006. Vi byggde ett nytt hus i 2 plan på vardera 75kvm, med 2 stora omklädningsrum, förråd samt en övervåning för möten mm under 2007-2008. Gösta Nilsson och Stig Lundström var våra eldsjälar under byggnationen. Stig Lundström tyckte sedan att vi skulle göra ett gym i ett av de gamla rummen som vi inte använde när vi byggt en ny samlingslokal, och sagt och gjort , nu har vi ett fint gym som flitigt används året runt och framför allt under vintertid. I skrivande stund håller detta dessutom på att byggas ut och .vi har införskaffat fler maskiner. Under våren 2015 fick vi efter mycket "lobbande" ta över konstgräset från Gammliavallen. Beslutet kom i maj och mattan kunde hämtas i slutet av juni. Jerry Bredin tog på sig uppdraget att hämta mattorna, vilket tog 2 dagar i anspråk och 2 stora lastbilar. Grusplanen var 6000 kvm och den nya konstgräset var 8000 kvm stor, så det var bara att börja med att bredda planen och sedan göra en bombering, planen skall vara högst i mitten så att vatten rinner ut mot kanterna. Väghyvlar och traktorer skulle fixas och det var inte lätt att anskaffa i semestertider. Mikael Lindgren grävde ur grusåsen ca. 10 m och som betalning fick han gruset. Det mest tidskrävande jobbet var att lägga ut alla mattor och med hjälp av laser få allt rakt så alla linjer kom rätt. Varje matta krävde en traktor som lyfte mattan på plats och sen ca.10 personer som la mattan kant i kant. Vi fick inte hyra någon lim maskin av Saltex så Stig Lundström gjorde en egen lim-maskin som fungerade mycket bra. I slutet av september låg mattan på plats efter ca.1000 timmars arbete. Ett stort tack till alla inblandade. Under 2018 så blev den nya belysningen klar och en elektronisk resultattavla införskaffades. Föreningen har investerat ca.2 miljoner kr sedan 2006 och till dags datum 2020.

Allmän information

Vi hyr även ut våra lokaler på Älvdungen.

• Hela idrottsplatsen 2500 kr/dygn
  • Festvåningen 1000 kr/dygn